Biskupin i Wenecja
Biskupin – Muzeum Archeologiczne- najbardziej znany rezerwat archeologiczny w Europie Środkowej. Atrakcja odwiedzana rocznie przez ok. 250 tyś turystów z kraju i z zagranicy. Rezerwat Archeologiczny w Biskupinie, zwany polskimi Pompejami jest wiodącą placówką muzealną w Polsce i Europie. Specyfika placówki stwarza idealne warunki do przekazywania wiedzy o przeszłości. To przeżycie, „doświadczenie przeszłości” dzięki bezpośredniemu działaniu czy kontaktowi z eksponatem, przebywaniu w zabytkowej scenerii.
Wenecja – Muzeum Kolei Wąskotorowej, jeden z największych w Europie skansenów kolei, zgromadzonych zostało tu kilkadziesiąt niezwykłych eksponatów
W programie wycieczki jednodniowej:
wyjazd spod szkoły, przyjazd do Biskupina: „Polskie Pompeje” – gród obronny, słynący z częściowo zrekonstruowanej osady pochodzącej z okresu kultury łużyckiej, przejazd do Wenecji – Muzeum Kolei Wąskotorowej, spotkanie z przewodnikiem, zwiedzanie: 17 zabytkowych parowozów, wagony o najróżniejszym przeznaczeniu – towarowe, pasażerskie, drezyny ręczne i motorowe; infrastruktura kolejowa: zabytkowa poczekalnia, budka dróżnika ze szlabanem, torowiska z rozjazdami, zwrotnicami, żuraw wodny, obrotnica, powrót pod szkołę.
Ciekawostki:
– po około 70 latach funkcjonowania z nieznanych przyczyn osada Biskupin przestała istnieć; prawdopodobną przyczyną była klęska ekologiczna wywołana nadmierną eksploatacją środowiska przez zamieszkujące gród rodziny,
– na terenie osady Biskupin prowadzona jest eksperymentalna hodowla koników polskich, owcy wrzosówki i kóz oraz uprawiane są cztery archaiczne gatunki pszenicy, proso, soczewica, Lnianka i bób celtycki,
– dla turystów w trzecim tygodniu września organizowany jest kilkudniowy festyn archeologiczny; można podczas niego oglądać walki wojowników oraz poznać ich zwyczaje, strzelać z łuku i kuszy, wybić samodzielnie pamiątkową monetę oraz upiec chleb we wczesnośredniowiecznym piecu, Biskupin wtedy odżywa i pokazuje swój pradawny charakter,
– koleje wąskotorowe stanowiły całkowicie prywatne inwestycje, przez co nie podlegały wymogom norm krajowej sieci kolejowej; to inwestor wedle upodobania decydował o szerokości torów; budowniczowie Żnińskiej Kolei Wąskotorowej zbudowali tory o rozstawie 60 cm i tym samym wpisali się do księgi rekordów jako twórcy najwęższych torów kolei publicznej w Europie,
– w sezonie turystycznym, w Wenecji można odbyć niezapomnianą podróż zabytkowym składem pociągu na trasie Żnin – Wenecja – Biskupin – Gąsawa.