Szlak Piastowski
W programie wycieczki dwudniowej:
Gniezno – pierwsza stolica Polski, miasto koronacji pierwszych królów Polski, miejsce pochówku świętego Wojciecha. To w Gnieźnie odbył się słynny zjazd, na którym cesarz Otton III dokonał symbolicznej koronacji Bolesława Chrobrego na króla Polski. Najbardziej znanym zabytkiem miasta jest Katedra ze słynnymi Drzwiami Gnieźnieńskimi (Pomnik Historii), gdzie koronowano wielu polskich królów; budowana była prawie trzysta lat.
Ostrów Lednicki (Pomnik Historii) – Wyspa Władców – położona na jeziorze Lednica. Niegdyś znajdował się tam jeden z najważniejszych grodów państwa pierwszych Piastów. Można tam zobaczyć pozostałości rezydencji pałacowej zbudowanej przez Mieszka I.
Wenecja – miejscowość słynąca przede wszystkim z największego w Europie skansenu kolei wąskotorowej.
Biskupin – wieś, w której w ponad 80 lat temu odkryto prehistoryczną osadę z przed ponad dwóch i pół tysiąca lat – Pomnik Historii.
Przykładowy plan wycieczki 2 dniowej:
Dzień I
wyjazd spod szkoły (godzina do ostatecznego ustalenia), przyjazd do Gniezna, zwiedzanie z przewodnikiem: Katedra p.w. Wniebowzięcia NMP i św. Wojciecha, Drzwi Gnieźnieńskie, przeprawa na Ostrów Lednicki do siedziby Mieszka I, zakwaterowanie, obiadokolacja, nocleg
Dzień II
śniadanie, zwiedzanie z przewodnikiem: Biskupin – pradawny gród, Muzeum Archeologiczne – zwiedzanie z przewodnikiem, Wenecja – Muzeum Kolejki, przejazd kolejką wąskotorową, powrót pod szkołę
Ciekawostki:
– w Gnieźnie koronowali się pierwsi królowie Polski,
– Gród w Biskupinie został odkryty przez biskupińskiego nauczyciela Walentego Szwajcera w roku 1933,
– osada w Biskupinie powstała w VIII wieku przed nasza erą, zbudowana została z drewna. Składała się z 106 domostw, w których zamieszkiwało między osiemset a tysiąc osób. Był zamieszkany przez ok. 150 lat,
– Muzeum Kolei Wąskotorowej w Wenecji powstałe w roku 1972, jest największym tego typu skansenem w Europie,
– Żnińska Kolej Powiatowa to kolej wąskotorowa, rozstaw szyn to 60 centymetrów, co sprawia, że są to najwęższe tory kolei publicznej w Europie